27 July 2010

Kes 'berlian darah' Naomi Campbell ditangguh

THE HAGUE - Sebuah mahkamah jenayah perang semalam telah menangguhkan untuk mendengar keterangan supermodel, Naomi Campbell mengenai 'berlian darah' yang diterimanya daripada bekas Presiden Liberia Charles Taylor pada tahun 1997.

Campbell sepatutnya memberi kenyataan pada Khamis ini selepas Mahkamah Khas Sierra Leone (SCSL) mengeluarkan sepina untuk dia tampil namun peguamnya memohon untuk ditangguhkan. 

"Hakim telah meluluskan permohonan penangguhan tarikh testimoni bagi perbicaraan Charles Taylor dengan harapan tidak akan ada penangguhan lagi," kata satu kenyataan mahkamah.

Taylor telah dibicarakan sejak tahun 2008 di atas peranannya dalam perang sivil di Sierra Leone, yang dituduh menggunakan pemberontak bagi perlombongan haram berlian. Campbell akan memberi keterangan mengenai dakwaan oleh bekas ejennya, Carole White dan pelakon, Mia Farrow, bahawa Taylor telah memberikannya berlian pada makan malam selebriti yang dianjurkan oleh bekas Presiden Afika Selatan, Nelson Mandela pada September 1997. - AFP

Sumber : Kosmo

No comments:

Post a Comment

Followers